tisdag 20 september 2016

Hohooo! Hösthalare!

Hösten är här! Luften är kyligare - men visst är det vackert ute! Dags för Filip att ha mera kläder på när han ska ut och sova, men ännu kan de tjockare halarna vänta. Han har många halare i olika tjocklekar kan jag berätta; en för varje tillfälle. En av dem har jag faktiskt sytt själv. 

Halare, det är finlandssvenska för "overall" för er rikssvenskar som kikar in. :)


Mönstret har jag hittat i denna, Ompele lapselle av Åsa Lennartsson (1987). Verkar vara en avlagd bok från biblioteket, fylld med extra mönster mamma lagt till med mera.

Faktum är att nedre delen av halaren faktiskt är exakt samma som jag använt flera gånger förut. Jag har bara kombinerat byxdelen med en övredel så att det blev en halare. Nedredelen har jag alltså använt 3 gånger; en gång i kombination med hängseldel = amerikabyxorna, en gång i kombination med resår-midja = de gula byxorna som matchade mina, och så nu i kombination med en "tröjdel" så att det blir en halare. Superbra basmönster med andra ord!!

Tyget fick jag i present av svärmor, som vet att jag tycker om att sy (och kanske var en gnutta avundsjuk som själv inte hade vägarna förbi knapptigrarna?) och Filip gärna ville ha en mjuk halare så klart.

Så här blev resultatet:

Filip på väg ut och sova. Halaren är storlek 80 (Filip är 70 cm nu fick vi veta igår!), så jag kan låta bli att dra ärmar och ben hela vägen så att fötter och händer hålls varma, men de hålls också på plats om man så önskar tack vare resåren. 

Ni ser att halaren matchar perfekt mössan jag sytt? Ugglor på båda!

När Filip vaknar, hinner jag knappt lägga ner bärkassen på golvet (som han snart växt ut - eller redan växt ur egentligen) så bär det iväg ut på äventyr! Ofta får hans långrandiga kompis Roger följa med.

Mammas lilla sötnos!

Inga kommentarer: